Nordéns Liv & Leverne

Alla inlägg under februari 2009

Av Anna - 9 februari 2009 18:59

Goa Gratulationer Till Goa Vovvar!

 Gästrikes B-kull fyller 1 år!

Helst skulle vi förstås åkt till Ockelbo å sulla tårta med Baron, men vi skickade ett gott paket till honom istället.

 

Kram på er alla, hoppas ni haft en fin dag!

Av Anna - 7 februari 2009 13:53

Corall har bitit Arnbjörn idag. Det höll på att gå riktigt illa och innan jag fått ordning på vart allt blod kom ifrån trodde jag att ögat var skadat. Arnbjörn kunde inte öppna det och var helt förtvivlad. När jag tvättat kunde jag konstatera att det gått "bra".

Han har nu svällt upp under ögat och hela högersidan är svullen. Feber oxå.

Vi lekte lite med kameran och Arnbjörn fick fota lite. Då blev han glad igen.


Just nu är tankarna många... Det är ju andra gången Corall biter Arnbjörn illa.


Nu kommer min mamma skrika högt -om hon läser det här- men första gången Corall bet Arnbjörn hade han ändå gjort sig förtjänt av det. Han var liten och tyckte det var förtjusande att Corall pep och skrik för diverse behandlingar. Hans leksaker pep & skrek ju om man klämde på dem! Hur som helst drog han henne i benet och hundar gör som hundar gör. Gnäller ("aj sluta"), skriker ("neeej, det gör ont!"), morrar (nu j-lar är det nog"), tar till tassar (örfil) och hugger (hela baletten).

Idag lekte Arnbjörn med Iller -de jagar varann och turas om att dra i päls vs kläder. De har bra samspel och kommunikation. Corall ville plötsligt vara med och Arnbjörn passerde henne i riktning mot Iller och så PANG! Högg hon. Vad jag inte fattar är att hon alltid satsar på ansiktet. Blir det bara så eller är det intentionen? Min erfarenhet säger att hundar måttar beräknande.

Corall är en vänlig hund. Lite kvinnligt grinig och högdragen, men vänlig. Timid. Våra grabbar skulle ALDRIG drömma om att gå så långt. MEN Corall 'glömmer' inte och är alltid spänd med Arnbjörn, men hon håller sig borta. Om det inte gäller mat eller mys. Då håller hon sig med Ab.


Hallå! Vad ska jag göra??? Lars kommer ha en åsikt om det hela när han kommer hem och det kommer inte tala till Coralls fördel -även om hon är hans ögonsten.


Det är bara ogjort att han har syn på höger öga...


När jag satt med Arnbjörn i famnen för att trösta honom rann mina tårar oxå, för innerst inne vet jag att vi inte kan riskera detta en gång till.......


En lustig sak mitt upp i; I natt var jag tvungen att väcka Lars för han andades så häftigt och jag var rädd att han inte fick luft (han har astma). Han satte sig upp och jag undrade hur han mådde. Till svar fick jag: "Men jag blir galen! Det är ungar och hundar som far kors och tvärs!"


Kan kanske ha att göra med att vi innan läggdags låg på golvet allihopa och hade "flockavslappning"!? Eller så är det bara vardagen...!


Kommentera gärna inlägget så får jag lite vinklingar...

Av Anna - 5 februari 2009 20:37

Känns som om det blir värre minut för minut! Så är d väl säkert inte, det kanske bara är en dålig period/dag???


Compis har ju inte gjort mer än varit på sjukhuset idag och gått lite där, så jag tänkte att lite lugn lydnad kunde vara på sin plats.


Körde linförighet,fotgång med fokus på bakdelen, framförgående, kryp och det gick jättebra. Avslutade med apportering. Compis är ju en sann apportör som hämtar allt, plockar upp om man tappar och bär allt han får. Gjorde en 1:ans vid sidan för att påminna lite. Lade sedan apporten en bit bort och kommenderade. Compis hade stora problem att greppa och fick luta huvudet bakåt för att kunna hålla fast! Prövade igen, samma sak. Jag har ju märkt att han inte bär, hämtar, plockar upp spontant längre.

Tog fram valplädret och körde lite bevakningar för att tagga lite. MEN han ville inte greppa ens i det. Han verkade snarare dra sig undan...! Han har alltid haft fullbett. Aldrig tvekat. Han brukar vara modig och fräck. Nu var ha heltam... :(


Efter den lilla korta lydnaden stod han och hängde med huvudet, flåsade och tiggde om att få gå in.


Känner inte igen min hund! Har någon bytt ut honom?????

JAG VILL HA MIN COMPIS TILLBAKA!!! VAD HAR HÄNT???

Av Anna - 5 februari 2009 16:50

Inte för jag har något att rapportera, men vi var på Falu djursjukhus idag och han blev verkligen undersökt! Njurvärde & urinprov var inte ok. Mer svar om 1-2 veckor. Prover för 6 lakan borde väl kunna ge någon vink???


Veterinären kunde konstatera att han är sjuk. Frågan är bara VAD som är fel. Hans bölder är sjukdomssymptom. De tog 4 rör blod, avförings- & urinprov. Veterinären kände genom varje millimeter av Compis och så långt det gick från bägge håll invändigt :I Det verkar alla fall röra sig om någon form av stegring eller fortsättning av det vi sökt för tidigare. Det som började för över ett år sedan.


Veterinären sa något som sved... Hon frågade hur gammal han är och förvånades. Hon tyckte han såg ut som en riktigt gammal hund... :(


Compa fick massa beröm för hans personlighet och kondition -i övrigt. Alltid roligt att höra! 46 kg vägde han idag. Han börjar maffa på sig. :)


Å vad jag vill att allt ska vara bra. Själviskt tänkt vill jag absolut inte trasa sönder en säsong till. Dessutom VILL Compis jobba och det HÅRT!

Av Anna - 2 februari 2009 15:31

Stålande dag! -10, blå himmel sol!

Ab, som just börjat klä sig själv...!, lekte en stund på tomten med pappa innan promenad & sömn.

Tog en långtur på sjön med Iller & Compis. De klarade tassarna -inte Corall. Jätteskönt i solen -den värmer!

Compis tumlade runt i snön och myste i solen om vartannat. Rottweiler är förklädda isbjörnar väl???

Iller fick koncentrationspass i 'sparkhyfs' och gå fint kontra frihet. Däremmellan passade han på att dryga på Compis -nähä??!!

 

Lugnet före Iller...!


Nu till det mindre trevliga:

Upptäckte idag att Compis har en böld vid ena ögat. Såg att håret där såg skumt ut och pillade på det. Då rasade allt hår bort och blottade en knöl stor som en 10 öroning. Han har en liknande på underläppen. Den har jag sett, men den var mycket mindre och jag har trott att det varit typ en vårta eller avsaknad av pigment. På torsdag ska vi till Falun och jag kommer kräva ALLT för att få svar. Problematiken som uppstod förra året finns ju kvar oxå. Oroar ihjäl mig!



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards