Nordéns Liv & Leverne

Direktlänk till inlägg 15 december 2010

Nu e råd dyrköpta!

Av Anna - 15 december 2010 16:28

Detta upptar min tanke och våra samtal. Fullkomligt.


VAD SKA JAG GÖRA??? för NÅGOT måste göras. NU!


Det gäller Iller och Compis. Två älskade hundar. Två enastående hundar. OMÖJLIGT att välja mellan... Men jag måste. Vi måste.


De bråkar aldrig med varann, inget tjafs någonstans. Iller är avis, men det visar sig bara genom att han är 'på' om jag umgås med Compis.


Till synes bästisar...


MEN det är de inte. De verkar inte tåla varann. Vi måste ha olika sovrum åt dem, annars envisas Iller med att sova med Compis och det slutar i att ingen får sova. 

Compis har slutat leka, bära saker, göra konster om Iller är i närheten. Jag tror aldrig han kommer bli frisk så länge Iller är i hans liv. Sen vet vi ju inte om han någonsin kan bli frisk.



Iller i sin tur har problem i flock. Tror vi. Grundat på de längre perioder han varit ensam med antingen mig lr Lars. Då är han en annan hund. Lika så om man tar honom själv på promenad etc. Blir så förbryllad att han kan vara en sån sate till hund när han däremellan är så harmonisk. Som i skogen, med vilt. VILKEN HUND! Alla hjärnceller ligger på plats. Alt funkar. Så kommer han hem, till Compis och satan själv flyger i honom. Han yr runt och stressar, skäller, hittar ingen ro. Jo, om alla sitter still eller om man begränsar honom. Försvinner hans begränsning och krav så faller allt... Svårt att förklara... Tror man måste ha upplevt för att förstå.


Kanske svaret vore givet: Ta bort den hunden som är sjuk! Då kommer tusen OM för mig... OM Iller försvinner, kan Compis orka då och bli sig själv? OM han bara är nedtryckt av Iller kan han vara sjuk av det? OM han blir frisk kan han stå upp mot Iller då?


Iller är ingen ledare. Han kan inte vara ranghögst. Han är för vek och tjafsig för det. Compis har lugnet och dominansen. Han tar inte ett bråk, han behöver inte. Annars kunde man ha låtit Iller kliva upp och sett om det skulle funka, men där Compis skulle häva ett bråka skulle Iller förvärra ett...


Min oro är att Zafia och kommande valpar ska ta efter Iller och bli stressiga, yriga. Compis är ett komplett föredöme.


MEN att behålla den sjuka hunden och flytta den friska? Tänk OM Iller blir lugn utan Compis, att han visst trivs i flock men inte med Compis. Då har jag förlorat en jakthund som jag dessutom älskar hur mycket som helst!


Compis är oanvändbar om man ska se det krasst. Han är underbar och bäst, men fyller ingen funktion. Inte om han är sjuk. Om han dör så har jag dessutom förlorat bägge hundarna iaf.


Har en familj som är intresserade att ta över Iller, pröva honom ett tag. Känns förjävligt! Och vad ska jag jaga med? Han använder jag mest.


En omplacering av Compis är uteslutet. Kan, ska, vill inte omplacera en sjuk hund.


Men om jag tar bort Compis och Iller ändå inte funkar i flock... Tänk OM Compis hade kunnat bli frisk utan Iller i huset.


SNÄLLA, HJÄLP!!! Kom med synpunkter, tankar....... Vad som helst!




     

 
 
Märit & Co

Märit & Co

15 december 2010 17:12

OMG, inte lätt. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag är iaf väldigt glad att jag omplacerade Bosse eftersom det var till det bättre för alla mina tre hundar. Jag hade honom på besök i helgen å fick det verkligen bekräftat igen att jag hade valt rätt. Han mår bättre utan att bli nedtryckt av sin storasyster (inget man såg att hon aktivt gjorde, men han va inställsam å fjäskig, stressad) Å hon mår bättre utan att ha nån att trycka ner. Å gamla,iaf på pappret ;), Tove mår bättre utan en ung, stor son som bufflar runt me henne som en vante.
Att omplacera en är nog det enda rätta iaf. Frågan va ju som sagt bara vilken. Får du inte låna in honom att jag med tror du? Eller bor dom långt bort?
Lycka till

http://www.sunnanhof.se

 
UlfR

UlfR

15 december 2010 19:28

Så svårt beslut att ta! Jag har den övertygelsen att det som du först känner och tror oftast är den lösnignen som blir bäst. Trist att behöva lämna bort en hund, men vad kan man göra som blir bättre?

Funkar det inte där du lämnar bort wachteln, så säg till.. Jag har hundbrist och behöver ett odjur som vill jaga sig trött.. ;)

http://jaktomat.blogspot.com

 
Ingen bild

Anna Nordén

15 december 2010 22:41

ULF: Va?? Jag som faktiskt hade velat fråga dig, men tänkte att d inte var någon idé när sonens allergi blitt sämre.

Skulle vara kanon att låna ut honom, så blir d inte så definitivt och ifall Compis måste somna in, så kan jag ändå ha Iller kvar... sen,,, och då kan jag få svar OM han kanske funkar i flock trots allt.

Märit: A, de bor i Södertälje. Ulf har haft hund från samma uppfödare och de har ett speciellt stuk på sina hundar. Bra att känna till en "riktig" wachtel.

Tack för era kommentarer.

Igår hade vi helt beslutat att lämna iväg Iller och göra en rusch till med Compis och veterinär. Så när vi kom hem och Compis hade varit ensam hemma, kissar han ner hallen! Alltså han har varit sjukligt rumsren sedan han var valp och förutom när han inte kunnat hålla tätt pga sjukdom, har han inte kissat inne. Idag fick Compis ist följa med. Iller väntade fint hemma. Compis kommer hem och kissar överallt inne. En rottweiler som kissar inne... D blir lixom inga småskvättar...! Iller har vart cool hela dagen. Verkligen exemplarisk... Compis har börjat med helskumma grejer,,,

 
UlfR

UlfR

16 december 2010 09:18

Anna, drog ett mail till dig i går.. då jag satt på djursjukhuset och väntade.. :( Och för alla som säger "Men nu kan väl inte mer hända?" så kan jag tala om att JO, det kan göra det. Numera har jag nog slutat berätta om allt som händer mig, för snart så är det nog ingen som tror mig längre.. :( Men jag kan gnälla av mig i bloggen iaf.

http://jaktomat.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 15 mars 2012 14:37

Har inget klokt att skriva... Men jag måste väl uppdatera här någongång!!!    Vad händer då... tja, inget. Typ.    Ab och jag har haft influensa, det börjar ge sig nu och stressen bygger idéer i skallen; gör det, gör det, gör det... Får nästa...

Av Anna - 12 januari 2012 14:27

Ett och ett halvt dygn efter att vi återfunnit Zafira attackerdes en gråhund och dödades av varg i samma område, av samma varg som dödat de andra hundarna och fåren.    I söndags stod samma varg samt en yngre individ på bondens gårdsplan, utanför...

Av Anna - 3 januari 2012 00:17

Mellandagarna skulle bli våra egna sköna dagar. Dagarna mellan fest och fest.  Vi skulle göra en trip på onsdagen i historiens spår. En iten minisemester.    Lars skulle på ett möte på morgonen och jag kollade i affärer. Skulle bara rasta hunda...

Av Anna - 25 december 2011 01:32

för att jag återigen fått en jul med min mormor. Hon är en så stor del av mitt liv, en av de få nära nära människorna.    Mysig julmiddag med Far Lars och Arnbjörn till Kalle, besök av Evelina Niklas och Coco Chanel och sedan avslut hos Kristina ...

Av Anna - 21 december 2011 17:57

Vi vill önska Alla God Jul och njutbara helger!       ...från Kjell Hanna & Tim      God Jul och Gott Nytt År Önskar Linda, Urban, Jonatan och Evelina Trigger, Märtha-Louic och Sonja          ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards